HjemOm M3 helseNyheterBehandlingBedriftsmassasjeTrening og KostholdLenkerKontaktBeauty Lounge
Hjem arrow Nyheter arrow Velg Fullkorn og bli sunnere
 
 
Velg Fullkorn og bli sunnere E-post
Alt dette gjør fullkorn for helsa.
De metter yppelig, siden de innholder mye fiber, fyller opp i magen og gir noe å tygge på.

Du unngår kaloriene fordi fibrene trekker en del av kaloriene ut igjen.
3-5 prosent av energien fra spesielt fett og proteiner passerer direkte gjennom kroppen.
Amerikanske forskere har regnet seg frem til at hvis fiberinntaket fordobles fra 18 til 36 gram fiber pr dag, vil vi unngå 130kcal.

De forebygger hjerte og karsykdommer.
Et daglig inntak av en porsjon fullkorn som inneholder 5gr fiber, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer med omtrent en tredel.
Den beskyttende virkningen er størst blant overvektige og skyldes bla at fullkornet hemmer opptaket av kolesterol fra tarmen.

De reduserer kreftrisikoen.
Undersøkelser viser at det ikke bare er fibrene, men også innholdet av forskjellige vitaminer, mineraler og fytokjemikalier i kornet som beskytter oss.
Undersøkelser viser også at et høyt inntak av fullkorn reduserer risikoen for å utvikle kreft i munnen, mage, tykktarm, galleblære, eggstokker og bryst.

De motvirker forstoppelse.
Treg mage kan i mange tilfeller løses ved å spise mer fullkorn.
De oppløselige fibrene i havre, bygg og rug binder væske,og det gir tarminnholdet konsistens og volum.
Det virker smørende på tarmen og letter tømmingen og passasje av avføringen i endetarmen.
De uoppløslige fibrene i hveteprodukter og naturris får avføringen til å ta større plass- og det hemmer også passeringen gjennom tarmen.

De gir stabilt blodsukker både fordi maten går raskere gjennom tarmen, slik at litt mindre sukker blir tatt opp, og spesielt fordi fibrene i fullkornet kapsler inn tarminnholdet i en slags gele, som hemmer arbeidet til de karbohydratspaltende enzymene i tarmen.
Derfor får de ikke sukker fra maten ut av tarmen og over i blodet så raskt som ellers.

De forebygger diabetes.
Risikoen for å utvikle type 2 diabetes synker fordi fullkornproduktene hjelper kroppen med å holde blodsukkeret stabilt.
En massiv amerikansk befolkningsundersøkelse viste f.eks.at kvinner som spiste mest fullkornfibrer(ca75grpr dag), hadde 30 prosent lavere risiko for å utvikkle diabetes enn de som spiste mindre en 2,5 gram fullkornfiber per dag.
Error, missing simpleboard config file!
 
< Forrige   Neste >